Nieuwsarchief 2014
Pas op met oversluiten woekerpolis
Uit vele meldingen vanuit de markt blijkt dat het belang van de klant niet voorop wordt gesteld bij het geven van hersteladvies. Het gegeven advies is daardoor mogelijk niet altijd passend. De AFM waarschuwt consumenten hiervoor. Lees meer
AFM, gepubliceerd op 19 december 2014
Vereniging Woekerpolis.nl overhandigt 25.000 meldingen aan AFM
Vereniging Woekerpolis.nl overhandigde dinsdag 9 december 2014 aan de Autoriteit Financiële Markten 25.000 meldingen die zijn binnengekomen bij het woekermeldpunt van de vereniging. Bij dit meldpunt konden woekerpolisbezitters aangeven in hoeverre het probleem met hun woekerpolis door hun verzekeringsmaatschappij is opgelost. Dat is in minder dan 5% van de zaken het geval. Het gemiddelde rapportcijfer wat klanten hun verzekeraar geven, is een 3. Lees meer
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 10 december 2014
Conclusie 25.000 meldingen: hersteladvies verzekeraars zwaar onvoldoende
De Telegraaf brengt de resultaten van ons Woekermeldpunt aan het licht.
Telegraaf, gepubliceerd op 9 december 2014
Voorzitter Ab Flipse: ‘Poppenkast is niet in klantbelang’
Voorzitter Ab Flipse geeft een interview aan de Telegraaf over het toezicht van AFM.
Telegraaf, gepubliceerd op 25 november 2014
AFM eist medewerking van banken aan oplossing woekerpolissen
Momenteel moeten verzekeraars klanten met een woekerpolis actief benaderen om de polis over te zetten. Bij woekerpolissen die zijn gekoppeld aan een beleggingshypotheek is hiervoor ook medewerking van de bank nodig. Uit de praktijk blijkt dat banken hier vaak niet aan meewerken op basis van onjuiste argumenten. De AFM eist dat banken medewerking verlenen. Lees meer
FD, gepubliceerd op 24 november 2014
Vereniging Woekerpolis.nl sleept Reaal voor rechter wegens fraude
Vereniging Woekerpolis.nl heeft maandag 3 november 2014 staatsverzekeraar Reaal gedagvaard. Reaal verkocht de afgelopen decennia circa één miljoen woekerpolissen. Dit gebeurde onder verschillende merknamen zoals AXA, Winterthur en Zwitserleven. Klanten kregen misleidende offertes waarbij er bewust te hoge eindkapitalen werden voorgerekend. Deze polissen leveren tienduizenden euro’s minder op dan was voorgespiegeld. Hypotheken kunnen daardoor niet worden afgelost en pensioenen vallen lager uit. De vereniging eist compensatie voor haar leden. Lees meer
Bekijk hier de uitzending van EenVandaag waar voorzitter Ab Flipse een toelichting geeft.
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 4 november 2014
Meer dan 20.000 meldingen binnengekomen
Bij het Woekermeldpunt van de vereniging zijn binnen 2 weken meer dan 20.000 meldingen binnengekomen. Aanbieders van woekerpolissen krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 2,6. Slechts in 4,4% van de gevallen is het probleem rond de woekerpolis opgelost. Ga naar het persbericht.
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 24 oktober 2014
Woekerpolisdiscussie Newsroom
Op 20 oktober nam onze voorzitter Ab Flipse deel aan de woekerpolisdiscussie in Newsroom op BNR. Lees meer
Gemist? Beluister het hier terug
FD en BNR, gepubliceerd op 20 oktober 2014
Voorzitter AFM over woekerpolisaffaire
Merel van Vroonhoven, AFM-voorzitter, sprak in het tv-programma Buitenhof over het woekerpolisdossier. Zij geeft aan spijt te hebben van het feit dat zij in haar functie bij Nationale-Nederlanden woekerpolissen heeft verkocht. Zelf heeft zij als consument ook een woekerpolis. Daarbij vraagt zij zich af hoe zij de polis niet doorgehad kon hebben. Daarnaast geeft zij aan dat nu de aanbieders aan zet zijn en zo snel mogelijk met een oplossing moeten komen, als eerste voor de niet-opbouwende polissen.
Buitenhof, gepubliceerd op 20 oktober 2014
Kifid wacht uitspraak Europees Hof af
Woekerpoliszaken bij de geschillencommissie van Kifid worden tot half december aangehouden. De commissie van beroep van Kifid heeft besloten de uitspraak van het Europese Hof inzake een zaak tegen Nationale-Nederlanden af te wachten. Indien het Hof het advies van advocaat-generaal E. Sharpston opvolgt, heeft dit niet alleen grote gevolgen voor Nationale-Nederlanden, maar ook voor andere verzekeraars. Lees meer
Nu.nl, gepubliceerd op 15 oktober 2014
Woekermeldpunt geopend
Op 9 oktober 2014 heeft de Vereniging Woekerpolis.nl een meldpunt geopend voor bezitters van een woekerpolis. Meldingen worden doorgegeven aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Met het meldpunt wil de vereniging controleren of de afhandeling van woekerpolissen verloopt zoals verzekeraars aan de toezichthouder rapporteren. Ook wil de vereniging bewaken dat er met de meldingen echt iets gebeurt. Lees meer
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 9 oktober 2014
Woekerpolisrapport AFM veel te rooskleurig
Donderdag 9 oktober 2014 verscheen het rapport van de AFM over de afwikkeling van het woekerpolisdossier. Het rapport gaf aan dat de verzekeraars tekort schieten in de nazorg. Ab Flipse, voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl, geeft aan dat het rapport alsnog een veel te rooskleurig beeld schetst van de oplossingen die verzekeraars treffen. Lees meer
RTL Nieuws, gepubliceerd op 9 oktober 2014
Nationale-Nederlanden bezoekt Woekertoer Rotterdam
Op 30 september organiseerde de Vereniging Woekerpolis.nl in Rotterdam de derde inloopbijeenkomst van de landelijke Woekertoer. Honderden gedupeerde bezitters van een woekerpolis kregen persoonlijk gratis advies van juridisch en financieel specialisten van de vereniging. Opmerkelijk was een incognito bezoek van de programma directeur van Nationale-Nederlanden die bij de verzekeraar verantwoordelijk is voor strategie en beleid inzake het woekerpolisdossier. Hij begeleidde een vriend die vragen had over zijn woekerpolis. Lees meer
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 1 oktober 2014
Succesvolle start landelijke Woekertoer in Amsterdam
Onder grote belangstelling startte de Vereniging Woekerpolis.nl op 16 september 2014 haar landelijke Woekertoer. Bijna 200 woekerpolisgedupeerden kregen in Amsterdam persoonlijk advies over hun woekerpolis. Daarvoor was een team van juridisch en financieel specialisten aanwezig. Bezoekers kregen praktische tips over wat ze moeten doen om hun schade vergoed te krijgen en hoe ze van hun woekerpolis kunnen afkomen. Opvallend was dat vrijwel niemand weet dat bezitters van een woekerpolis recht hebben op een gratis hersteladvies. De komende weken volgen er nog 5 inloopbijeenkomsten verspreid over het land. Lees meer
Beluister hier het verslag van BNR over onze eerste bijeenkomst.
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 17 september 2014
Vereniging Woekerpolis.nl start landelijke Woekertoer
Op 16 september 2014 start de Vereniging Woekerpolis.nl een landelijke Woekertoer. Op zes locaties in het land staan financiële en juridische specialisten klaar voor gedupeerden met een woekerpolis. Elke week wordt een andere stad aangedaan. Belangstellenden kunnen binnenlopen voor een gratis en vrijblijvend advies over hun woekerpolis. Vragen zoals “heb ik een woekerpolis?” en “wat moet ik doen om mijn schade vergoed te krijgen?” worden dan beantwoord. Lees meer
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 6 september 2014
Achter gesloten deuren worden woekerpoliszaken volop geschikt
In het artikel van de Geldgids brengt de Consumentenbond naar voren dat woekerpolisgedupeerden op bepaalde voorwaarden hoge vergoedingen uitgekeerd hebben gekregen in hun individuele procedure. Dit artikel verscheen in de Geldgids (september 2014) van de Consumentenbond:
Beluister hier de reactie van onze voorzitter, Ab Flipse, naar aanleiding van dit bericht.
Geldgids, september 2014
Radar probeert berekeningen compensaties te achterhalen
1 september opent Tros Radar het meldpunt Woekerpoliscompensatie. Gedupeerden kunnen zich hier aanmelden om samen met Radar te achterhalen op welke basis de verzekeraar het compensatiebedrag heeft bepaald.
Tros Radar, gepubliceerd op 1 september 2014
Uitspraak Aegon Bonusplan geldt ook voor Spaarplan
Vereniging Woekerpolis.nl heeft de uitspraak van Kifid van 14 augustus 2014 inzake Aegon Bonusplan geanalyseerd. De uitspraak is analoog van toepassing op het product Spaarplan van Aegon. Beide producten zijn qua productinformatie vrijwel identiek: Aegon presenteert de producten als een spaarproduct terwijl er feitelijk sprake is van risicovol beleggen. Kifid oordeelde dat de gedupeerde consument 80% van diens schade vergoed diende te krijgen. Lees meer
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 27 augustus 2014
Compensatieregeling
Vanaf 15 augustus kunnen mensen met een Koersplan of één van de elf aanverwante producten van Aegon die beëindigd zijn voor 14 juni 2013 zich aanmelden voor ‘Regeling Spaarbeleg 2014’. Nog lopende polissen worden automatisch herberekend en polishouders krijgen vanaf het tweede kwartaal van 2015 van Aegon bericht. Wij adviseren gedupeerden gebruik te maken van de compensatieregeling. Door u aan te melden voor de regeling krijgt u in ieder geval een klein deel van uw schade terug. Vereniging Woekerpolis.nl blijft doorprocederen voor een volledige schadevergoeding die mogelijk tot tien keer zo hoog zal zijn. Wilt u ook uw schade volledig vergoed zien? Meld u dan aan bij de vereniging.
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 5 augustus 2014
Tussenpersoon beboet voor te hoge advieskosten
De AFM heeft op 10 juli 2014 bepaald dat Cas Assurantiën B.V. (Cas) een boete van € 100.000,- moet betalen. Naar aanleiding van intensief toezicht en onderzoek van de AFM bleek dat Cas, na een eerdere waarschuwing, in vijf klantdossiers te hoge kosten in rekening bracht. Cas bracht o.a. € 1.000,- in rekening voor het oversluiten van één beleggingsverzekering, maar kon niet aantonen dat zij alle berekende uren aan de klant heeft besteed.
AFM, gepubliceerd op 21 juli 2014
Nationale-Nederlanden probeert woord woekerpolis te schrappen
De advocaten van Nationale-Nederlanden hebben geprobeerd om het woord woekerpolis te schrappen als zoekterm. Dit blijkt uit een brief van de advocaten aan de Rechtbank Rotterdam. Met het verzoek om de zoekterm te schrappen, probeert Nationale-Nederlanden te voorkomen dat een voor haar negatieve uitspraak kan worden teruggevonden. Het betreft een tussenuitspraak in de collectieve procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen Nationale-Nederlanden. Lees meer
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 1 juli 2014
Weer fopschikking Aegon
Vandaag liet Aegon weten dat zij gedupeerden van woekerpolissen gaat compenseren. De compensatie heeft betrekking op het product Koersplan en een aantal vergelijkbare producten, waarvan er circa 600.000 zijn verkocht. De compensatie bedraagt slechts € 350,- per polis. Dat is een tiende van de werkelijke schade. De Vereniging Woekerpolis.nl blijft daarom doorprocederen voor een reële schadevergoeding.
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 18 juni 2014
NN wacht schadebedrag van 3,5 miljard
Op woensdag 12 juni 2014 gaf advocaat-generaal E. Sharpston een positief advies voor gedupeerden aan het Europese Hof omtrent een woekerpoliszaak tegen Nationale-Nederlanden. Uit onderzoek van de vereniging blijkt dat deze procedure effect heeft op 595.000 polissen van NN. Dit komt neer op een schadebedrag van € 3,5 miljard. Dit is een enorme opsteker voor de leden van de Vereniging Woekerpolis.nl.
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 12 juni 2014
Woekerpolis.nl wint eerste slag tegen Nationale-Nederlanden
Op 23 april 2014 heeft de rechtbank Rotterdam een positief vonnis gewezen in de collectieve procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen Nationale-Nederlanden. De verzekeraar had geëist dat de procedure zou worden geschorst in verband met een andere zaak bij het Europees Hof. De rechtbank maakt korte metten met de vertragingstactiek van Nationale-Nederlanden. In het vonnis wordt NN op alle punten in het ongelijk gesteld en in de kosten veroordeeld. De vereniging wint daarmee de eerste slag in haar procedure. Lees meer
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 25 april 2014
Vereniging Woekerpolis.nl dagvaardt Aegon, wie volgt?
Na Nationale-Nederlanden dagvaardde de Vereniging Woekerpolis.nl op 28 maart ook Aegon. Aegon is één van de grootste aanbieders als het gaat om de verkoop van woekerpolissen: het bedrijf verkocht maar liefst 1,3 miljoen woekerpolissen in de afgelopen 25 jaar. Vooral het product Koersplan van dochter Spaarbeleg is bekend. De rechter veroordeelde Aegon al eerder om gedupeerden met dit product schadeloos te stellen. In de huidige collectieve procedure gaat het om een fors hogere claim. Niet alleen voor het product Koersplan, maar ook voor alle andere woekerpolissen van Aegon.
Vereniging Woekerpolis.nl, 29 maart 2014
Verjaring stuiten? De vereniging heeft het voor u geregeld
De vereniging heeft in het verleden voor haar leden stuitingsbrieven aan de aanbieders van woekerpolissen gestuurd. De Hoge Raad bepaalde op 28 maart 2014 dat deze manier van stuiten rechtsgeldig is. Heeft u zelf nog geen stuitingsbrief verstuurd? Meld u dan aan als gratis lid van de vereniging. U profiteert dan van de stuiting die is gedaan door de vereniging. Overigens is het verstandig om ook zelf een stuitingsbrief te versturen. Niet alleen aan uw maatschappij, maar ook aan uw tussenpersoon. Een voorbeeld vindt u hier.
Bekijk hier de uitzending van TROS Radar van 7 april 2014. Hier licht onze voorzitter Ab Flipse dit onderwerp en belangrijk nieuws over de vereniging toe.
Vereniging Woekerpolis.nl, 28 maart 2014
Update: 7 april 2014
Bijeenkomst vrijwilligers
Donderdag 20 maart 2014 was er in Amsterdam een bijeenkomst met leden van Vereniging Woekerpolis.nl die zich als vrijwilliger willen inzetten bij het organiseren van activiteiten in verschillende regio’s. Met deze activiteiten wil de vereniging samen met de vrijwilligers zoveel mogelijk gedupeerden goed informeren over hun woekerpolis. Tijdens de bijeenkomst werden er veel ideeën gegenereerd en mogelijkheden besproken. Zo wordt er gedacht aan het houden van inloopspreekuren op locatie waar gedupeerden gratis advies kunnen krijgen over hun woekerpolis van een jurist of financieel specialist. Maar ook acties richting de politiek en het organiseren van evenementen of congressen waren bruikbare ideeën die uit de groep kwamen. De komende periode gaan we deze ideeën verder uitwerken en toetsen op haalbaarheid.
Vereniging Woekerpolis.nl, gepubliceerd op 21 maart 2014
Aegon dupeert duizenden klanten opnieuw
Consumenten die in 2013 zijn gecompenseerd voor hun woekerpolis van Aegon zijn mogelijk weer slachtoffer. Doordat Aegon de compensaties verkeerd heeft opgegeven aan de Belastingdienst, betalen consumenten onterecht 20% revisierente. Dit ontdekte de Consumentenbond afgelopen week. Het gaat hierbij om consumenten die hun woekerpolis hebben afgekocht of zijn overgestapt en de compensatie rechtstreeks op hun bankrekening kregen gestort. De Belastingdienst is op de hoogte en op zoek naar een oplossing.
Consumentenbond, gepubliceerd op 19 maart 2014
Verzekeraars laten het (weer) afweten
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) dringt erop aan dat verzekeraars mensen met een woekerpolis actief benaderen, zodat toekomstige financiële problemen voorkomen kunnen worden. Persoonlijke benadering van de klant, bijvoorbeeld telefonisch, werkt het beste. Uit onderzoek van de AFM blijkt echter dat verzekeraars tot nu toe slechts 2% van haar klanten telefonisch heeft benaderd. Daarnaast heeft 22% van de verzekeraars nog helemaal geen actie ondernomen.
AFM, gepubliceerd op 18 maart 2014
Onderzoek Nibud over woekerpolissen
Bijna de helft van consumenten met een beleggingsverzekering maakt geen gebruik van een gratis hersteladvies. Dit blijkt uit het op 28 februari gepubliceerde onderzoek van Nibud. Consumenten verwachten niet dat een gesprek of wijziging iets oplevert en hebben daarbij geen vertrouwen in de aanbieder. Daarnaast vinden zij de hele situatie rondom woekerpolissen te ingewikkeld. Ook denken ze dat het hersteladvies geld kost, terwijl het hersteladvies gratis is. Degenen die wel in actie zijn gekomen door middel van een hersteladvies zijn tevreden: Het adviesgesprek geeft duidelijkheid en inzicht in je financiële situatie.
Klik hier voor het onderzoeksrapport van Nibud.
Nibud, gepubliceerd op 28 februari 2014
Gedupeerden Nationale-Nederlanden wederom in gelijk gesteld door Kifid
De geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft het aanhoudingsverzoek van Nationale-Nederlanden wederom afgewezen. Dit gebeurde eerder ook al op 17 september 2013. Deze zaak bij het Kifid is belangrijk omdat Nationale Nederlanden in een tussenvonnis al werd veroordeeld tot het terugbetalen van duizenden euro’s aan kosten. Het wachten is nu op de einduitspraak. Nationale-Nederlanden kan nog wel hoger beroep instellen.
Kifid, gepubliceerd op 18 februari 2014
SNS Reaal-directrice ontkent nog steeds iedere verantwoordelijkheid voor woekerpolisdrama
Afgelopen zaterdag stond in de Volkskrant een artikel van redacteur Toine Heijmans. Naast redacteur is hij ook bezitter van een woekerpolis van SNS Reaal: het Mega Lijfrente Plan. In het artikel geeft hij een verslag van het interview dat hij hield met Seada van den Herik, directrice bij SNS Reaal van de afdeling Leven, Bancair en Hypotheken. Zij ontkent nog steeds op stuitende wijze iedere verantwoordelijkheid van SNS Reaal en is van mening dat de verzekeraar weinig te verwijten valt in de woekerpolisaffaire. Lees hier het gehele artikel op de website van de Volkskrant.
Volkskrant, gepubliceerd op 4 januari 2014